20 اکتبر 2023- دو استاتین پرکاربرد، "روزوواستاتین" و "آتورواستاتین"، به یک اندازه در پیشگیری از حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر موثر هستند. با این حال، مطالعه ی اخیراً منتشر شده در The BMJ نشان می‌دهد که اگرچه درمان با روزوواستاتین با سطوح پایین‌تر کلسترول همراه است، همچنین با خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 نسبت به آتورواستاتین همراه است.

تعداد کمی از کارآزمایی ها به طور مستقیم اثرات بالینی طولانی مدت دو نوع از قوی ترین استاتین ها - روزوواستاتین و آتورواستاتین - را در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر، مقایسه کرده اند.

برای رفع این مشکل، محققان کره ای نتایج کارآزمایی بالینی LODESTAR را که شامل 4400 بزرگسال (میانگین سنی 65 سال؛ 28 درصد زن) مبتلا به بیماری عروق کرونر در 12 بیمارستان در کره جنوبی بود، تجزیه و تحلیل کردند.

در شروع کارآزمایی، سابقه ی پزشکی و اطلاعات شیوه زندگی شرکت کنندگان ثبت شد و به طور تصادفی این افراد در دو گروه برای دریافت روزانه روزوواستاتین یا آتورواستاتین به مدت سه سال از سپتامبر 2016 تا نوامبر 2019، قرار گرفتند.

سپس محققان تفاوت‌های بین دو گروه را از نظر مرگ و میر به هر دلیل، میزان حملات قلبی، سکته مغزی و ریوسکولاریزاسیون عروق کرونر (روش‌هایی برای بازگرداندن جریان خون به قسمت‌های قلب) بررسی کردند.

پس از 3 سال، در گروه روزوواستاتین، موارد بیشتری از ابتلا به دیابت نوع 2 که نیاز به درمان دارویی داشت (7.2% در مقابل 5.3%) و جراحی آب مروارید (2.5% در مقابل 1.5%) ثبت شد، اما سایر پیامدهای ایمنی بین دو گروه تفاوتی نداشت.

محققان هیچ تفاوت قابل‌توجهی را بین دو گروه از نظر مرگ به همه علل (2.6% در گروه روزوواستاتین در مقابل 2.3% در گروه آتورواستاتین)، حمله قلبی (1.5% در مقابل 1.2%)، سکته مغزی (1.1% در مقابل 0.9%)، ریوسکولاریزاسیون عروق کرونر (5.3% در مقابل 5.2%) یا هر مورد دیگری پیدا نکردند.

میانگین سطح کلسترول LDL در طول دوره مطالعه، در گروه روزوواستاتین کمتر از گروه آتورواستاتین بود(1.8در 1.9 میلی مول در لیتر).

منبع:

https://medicaldialogues.in/mdtv/diabetes-endocrinology/videos/commonly-prescribed-statin-increases-risk-of-type-2-diabetes-finds-bmj-study-119052